Skip to content

BKR maakt foutjes

september 2, 2011

Wil je dat je aanvraag voor schuldhulpverlening door de gemeente en de kredietbank in behandeling wordt genomen, dan dien je – als een van de vele documenten – een gegevensverklaring van de BKR te overleggen. BKR staat voor Bureau Krediet Registratie (in Tiel), een organisatie die je betalingsgedrag (of het gebrek daaraan) registreert.

Een maand geleden heb ik het document aangevraagd via mijn bank, waarvoor ik ruim 4 euro moest betalen. Vandaag arriveerde het document eindelijk, maar… ik heb er niets aan. Er was geen enkele vermelding bij het BKR over mij bekend. Dat is, gezien het feit dat ik al meer dan vierenhalf jaar een schuld van zo’n 70.000 euro heb bij verschillende banken, tamelijk onwaarschijnlijk. De reden werd mij al snel duidelijk: de briefaanhef luidde “Mevrouw van der Wyk”. Ik ben beslist geen mevrouw, zoals mijn voornaam al doet vermoeden, en mijn achternaam schrijf je met ij en niet met een y.

Dus moest ik weer de pen induiken om de BKR te wijzen op hun gebrekkige dienstverlening. En nu maar hopen dat het niet weer een maand duurt voordat ze de correcte gegevens sturen. Zonder de BKR-verklaring heeft het aanvragen van schuldhulpverlening namelijk geen enkele zin.

Het lijkt alemaal zo gemakkelijk, maar de realiteit is anders. Ineffeciente organisaties als de BKR zorgen ervoor dat het tempo van de schuldhulpverlening aanzienlijk wordt vertraagd. En dit is nog maar het begin. Hoeveel drempels zullen er nog worden opgeworpen? Hoeveel incompetente ambtenaren en semi-ambtenaren zal ik nog op hun fouten moeten wijzen?

4 reacties leave one →
  1. september 20, 2011 4:32 pm

    Zeker bij zoiets belangrijks als je eigen financiën is het goed om te proberen zoveel mogelijk de touwtjes zelf in handen te houden Jaap, dat hoef ik jou niet uit te leggen.
    Heb je nieuwe blog gelezen; ’t is geen kattenpis wat je nu weer allemaal overkomt.

    groet,
    Hanneke

    • september 20, 2011 7:05 pm

      Hoi Mo, ik heb (op hun initiatief) al met ze afgesproken dat er geen sprake zal van budgettering of begeleiding, dus dat is wel okay.
      Inderdaad, geen kattepis. Maar ik sla me er wel weer doorheen.

      Met jou alles okay?

      Groetjes,

      Jaap

  2. september 25, 2011 11:12 am

    mwah, gaat wel; hier ook gedonder over geld. maar dat loopt wel los. het enige wat je kunt doen, heb ik gemerkt, is er tegen vechten en met goede onderbouwde argumenten komen, dan heb je een kans(je) dat je ooit gelijk krijgt. Ik heb van juli 2007 tot mei 2010 mot gehad met het College voor zorgverzekeringen, ken je die club? die innen zorgpremies voor mensen die in het buitenland wonen en toch nog zorg kunnen claimen in Nederland. Omdat mijn dochter in 2006 naar haar vader in Belgie is gegaan vond het CVZ dat ik de premie wel kon ophoesten, 800 euro per jaar. Met juridische argumenten heb ik uiteindelijk voor de bestuursrechter gelijk gekregen, maar het heeft wel wat bloed, zweet en tranen gekost.
    En nu zit ik weer met een erfenis uit het verleden.
    Maar ook dat hoop ik binnenkort op te kunnen lossen.
    Dus als je hulp nodig hebt: ik weet enigszins de weg.

  3. september 25, 2011 1:45 pm

    Hoi Mo, thanx. Ik zal er graag gebruik van maken.

    Groetjes,

    Jaap

Geef een reactie

