Skip to content

Hard pods en soft pods – Soms kom je op de koffie

oktober 12, 2011

Jaren geleden gunde ik mijzelf de luxe van een espresso-apparaat, want ik ben gek op een goede espresso en ik drink niet graag “gewone” koffie. Dan nog liever thee. Ik kwam er al snel achter dat het apparaat de lekkerste espresso produceerde wanneer ik zgn. “ESE-pods” gebruikte, een systeem dat is ontwikkeld door Illy. ESE staat voor Easy Serving Espresso, en de ESE-koffiepods (buiten het Engels taal gebied “koffiepads” genoemd) voelen hard aan en hebben een diameter van 45 mm. Destijds kon je alleen maar Illy ESE-pods in de winkel kopen, maar toen ik in 2007 naar Nice verhuisde en regelmatig naar Ventimiglia reed omdat de boodschappen in Italië stukken goedkoper zijn dan in Frankrijk, kwam ik bij Lidl ESE-pods van Caffè Kimbo tegen, Espresso Napoletano, en dat was een lekkere espresso, vergelijkbaar met de donkere branding van Illy, alleen stukken goedkoper. In 2010 verhuisde ik van Frankrijk naar Engeland, en daar kon ik betaalbare ESE-pods kopen bij Waitrose (eigen merk).

 

Nadat ik in juli 2011 terugkeerde naar Nederland en op de kleintjes moet letten, terwijl ik toch wil blijven genieten van een lekkere espresso, heb ik een vergelijkend warenonderzoek gedaan. Ik ben ervan uitgegaan dat ik 4 espresso’s per dag drink, dus 124 espresso’s per maand.  

  • 18 Illy pods kosten bij AH € 5,85. Dit is € 0,32 per pod, komt neer op € 40,30 per maand.
  • 36 Illy pods kosten bij Koffievergelijk € 12,49. Dit komt (excl. verzendkosten) neer op € 43,02 per maand.
  • 20 Caffè Kimbo pods kosten bij Lidl in Italië € 3,99, hetgeen neerkomt op € 13,64 per maand.
  • 18 Caffè Kimbo pods kosten bij Koffievergelijk € 6,15, en dat komt (exclusief verzendkosten) neer op € 42,36 per maand.

Conclusie: wanneer ik betaalbare ESE-pods wil kopen, moet ik naar Lidl in Italië. Geen optie dus, althans niet de komende drie jaar.

Onlangs bestelde ik de Caffè Kimbo Espresso Napoletano bij Koffievergelijk. In plaats van de ESE pods stuurde men mij soft pods, die zacht aanvoelen en in plaats van 45 mm een diameter van 55 mm hebben. Ik kwam erachter dat je deze pods een beetje in elkaar kunt vouwen en dan in de houder voor ESE pods kunt proppen (wel binnen het randje blijven!), en dat je dan een lekkere espresso kunt bereiden.

Dat was het beste wat mij (qua espresso-prijzen) tot nu toe is overkomen, want het opende een nieuwe wereld voor mij. Er is namelijk veel meer keuze in soft pods dan in hard pods. En nu heb ik een heel lekkkere espresso gevonden: Perla Extra Dark Roast van AH. De voordeelverpakking van 56 soft pods kost € 4,99, en dat komt neer op nog geen 9 cent per pod en € 11,05 per maand. Kijk, met zulke prijzen hoef je niet meer op een espressootje meer of minder te kijken!

6 reacties leave one →
  1. oktober 12, 2011 12:15 pm

    Het feit dat Caffè Kimbo een B-merk is en door de Italiaanse Lidl wordt verkocht, wil niet zeggen dat het slechtere koffie is. Ik geef zelfs de voorkeur aan de Espresso Napoletano van Caffè Kimbo boven de reguliere espresso van Illy.
    Veel merken beginnen als B-merk in goedkope supermarkten, en daar is niets mis mee, want het geeft de consument die op de kleintjes moet letten de mogelijkheid om kennis te maken met het product. Waar ik echter moeite mee heb is het feit dat Koffievergelijk en anderen daarop vooruitlopen en het B-merk in Nederland verkopen als ware het een A-merk, met de daarbij behorende prijzen, waarvoor zelfs Illy zich zou schamen. En dat terwijl hun inkoopprijs ver beneden dien van Lidl ligt, dus hun winst is verhoudingsgewijs schandalig hoog.

  2. oktober 12, 2011 1:44 pm

    Kijk eens of er toevallig op de zijkant een stickertje zit ‘Van Nievelt Goudriaan’?

    Ik zet koffie op dezelfde manier zoals mijn oude moeder het deed in 1950. (En zoals ze het in Azië nog steeds doen. Geel gelazer met ipads, peds of pods. En goedkoop. Grof gemalen en heerlijk bakje.

    (Nieuw webblog Jaap?)

    Ceesgegroetje

    • oktober 12, 2011 1:49 pm

      Ik ken de koffie in Azië, maar ik drink ‘m graag wat sterker. Nee Cees, geen nieuw blog. Eén van de twintig, dat wel. Mijn blogs zijn themablogs, dus elk blog een eigen onderwerp.

  3. oktober 12, 2011 4:43 pm

    Boeiende overwegingen. Met twee espressoapparaten in de garage (allemaal ellende) kies ik nu voor de oploskoffie (“espresso” van Nescafe). En al die pads kunnen van mij een pets om te oren krijgen. Niet te zuipen.

    • oktober 12, 2011 4:46 pm

      Espresso van Nescafé??? (Dit staat gelijk aan gotslastering.) Mijn advies: gebruik je Nescafé om je espresso-apparaten te ontkalken.🙂

  4. oktober 13, 2011 10:05 am

    Ach je hebt fijnproevers en eh slootwater drinkers.

Geef een reactie

