Skip to content

Reactie van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)

oktober 23, 2011

Op 27 september stuurde ik een brief aan minister Opstelten en het CJIB. Daarop kreeg ik antwoord, hetgeen mij op 14 oktober 2011 noopte om nogmaals in de pen te duiken en mijn reactie aan het papier toe te vertrouwen.

Op 22 oktober 2011 kreeg ik de volgende reactie op die brief van het CJIB. De minister heeft tot nu toe niet gereageerd.  

Datum: 20 oktober 2011

Onderwerp: Uw brief van 14 oktober 2011

Geachte heer Van der Wijk,

Indien u het niet eens was met de uitspraak van de kantonrechter en u voldeed aan de ontvankelijkheideisen, kon u hoger beroep instellen bij het gerechtshof te Leeuwarden, door binnen zes weken na de datum van de uitspraak een beroepschrift aan de rechtbank, sector kanton in te zenden. Omdat u dit niet heeft gedaan, is de uitspraak van de kantonrechter bindend.

U bent zelf verantwoordelijk om het kenteken tijdig bij de RDW af te melden. Als u dat niet doet, blijft u administratieve sancties ontvangen. Ook al is de auto 2 jaar gesloopt.

Het openstaande bedrag is op dit moment nog € 174,75. Dit bedrag moet uiterlijk op 25 oktober 2011 zijn bijgeschreven op rekening 56.99.88.888 van het CJIB onder vermelding van 132365637.

Als u nog vragen hebt, neemt u dan gerust contact met ons op.

Hoogachtend,

namens de hoofddirecteur van het Centraal Justitieel Incassobureau,

L. Harmsma

Manager Centrale Productie Unit

Mijn reactie daarop is als volgt:

Geachte heer Harmsma,

U stelt dat ik in beroep had kunnen gaan tegen de uitspraak van de kantonrechter, maar daartoe was ik niet in de gelegenheid. In de eerste plaats omdat ik niet kon voldoen aan de zgn. zekerstelling, een eis om eerst de opgelegde sanctie te betalen om daarna aan het proces te kunnen deelnemen. Ik had het geld niet om die sanctie te betalen, want ik moest in Frankrijk rondkomen van de helft van mijn uitkering. Een andere reden was dat ik weliswaar een correspondentie-adres in Nederland en Frankrijk had, maar dat de post mij regelmatig te laat bereikte.

Ook stelt u dat ik zelf verantwoordelijk was om het kenteken tijdig bij de RDW af te melden. Ik wil u er in dit verband op wijzen dat ik de auto in 2007 in Frankrijk heb verkocht en dat het begrip “afmelden” destijds in de publieksvoorlichting van de RDW niet voorkwam. Overigens komt het begrip “afmelden” nog steeds niet voor in de publieksvoorlichting van de RDW. Wat de RDW wel kent zijn de begrippen “kopen en verkopen”, “schorsen”, “slopen of demonteren”, “invoeren” en “uitvoeren”.

Omdat ik de auto in Frankrijk heb verkocht, waarmee de koper volgens het Franse recht eigenaar van de auto werd, zijn de overige door mij genoemde begrippen in deze kwestie niet van toepassing. In 2007 bood de RDW niet de mogelijkheid om een in Frankrijk verblijvende auto met een Nederlands kenteken “af te melden”. De enige mogelijkheid die de RDW bood om een voertuig over te schrijven van de verkoper naar de koper, was door naar een Nederlands postkantoor te gaan, zowel de koper als de verkoper. Hoe stelt u zich dat voor? De motor van de auto was defect en niet te repareren, de kentekenplaten waren gestolen, dus ik kon niet met de auto naar Nederland komen. En had ik vanuit Nice in Zuid-Frankrijk met de koper van de auto naar Nederland moeten reizen om daar naar een postkantoor te gaan en de auto over te schrijven?

Laten we reëel blijven. Het betreft een Renault Express 1.2 bestel, die op 30 juli 1993 werd geregistreerd. In 2007 was de auto dus veertien jaar oud en ben ik met de volgeladen auto naar Zuid-Frankrijk gereden. Daar begaf de motor het en kort daarna heb ik de auto voor € 100,- verkocht aan iemand die het voertuig voor onderdelen wilde gebruiken om het daarna te slopen. Met die sloop heb ik niets te maken gehad, omdat ik immers geen eigenaar van het voertuig meer was. Omdat de wetgeving in Frankrijk geen officieel “vrijwaringsbewijs” kent en er bovendien eisen aan de overdracht van een auto worden gesteld waaraan de auto niet kon voldoen, is de verkoop onderhands geschied en heeft de koper zelf een verklaring geschreven waarin de verkoop werd bevestigd. Overigens had een officieel Frans vrijwaringsbewijs geen verandering gebracht in de situatie, aangezien de RDW slechts de overdracht op een Nederlands postkantoor accepteerde.

Tenslotte stelt u dat iemand administratieve sancties blijft ontvangen wanneer het kenteken niet tijdig is “afgemeld”. Over het bij de RDW onbekende begrip “afmelden” heb ik mij hierboven uitgelaten. Het begrip “administratieve sancties” is een andere kwestie. Toen ik in 2007 Nederland in overspannen toestand verliet en kort na mijn aankomst in Zuid-Frankrijk de defecte auto verkocht, wist ik niet en kon ik niet voorzien dat de Nederlandse wet het toelaat om twee jaar later, in 2009, een “strafbaar feit” te “constateren” met betrekking tot een voertuig dat op dat moment al meer dan twee jaar niet meer in Nederland was geweest.

Zoals de meeste Nederlanders ging ik ervan uit dat de Nederlandse overheidsinstellingen slechts gemachtigd zijn om een bekeuring te geven met betrekking tot een overtreding die in Nederland op de openbare weg daadwerkelijk is geconstateerd. Nu blijkt dat dit niet het geval is, nu blijkt dat de Nederlandse overheid volgens de Nederlandse wetgeving een overtreding niet daadwerkelijk hoeft te constateren en het bewijs van die overtreding hoeft te leveren, maak ik mij er sterk voor om door middel van juridische en politieke actie tot een wijziging van die wetgeving te komen, zo nodig bij het Europese Hof.

Ik begrijp dat mijn kwestie een uitzonderingsgeval is en ik heb u meerdere malen de gelegenheid geboden om adequaat op die uitzondering te reageren door mij de sanctie kwijt te schelden, maar u blijft volharden in uw vordering.

U besluit uw brief met de opmerking dat het bedrag van € 175,75 uiterlijk op 25 oktober 2011 moet zijn betaald. Ik was daar in 2009 niet toe in staat en ik ben daar nu toe niet in staat. Er wordt al meer dan vier jaar beslag gelegd op mijn uitkering, ik moet rondkomen van de beslagvrije voet, ik heb geen auto, mijn woninkje is gehuurd, de meeste spullen die ik heb zijn van het grof vuil afkomstig of geleend, en er valt bij mij niets te halen. U had sinds 2009 de mogelijkheid en de gelegenheid om uw vordering te innen middels beslag op mijn uitkering, zoals de belastingdienst, de banken en andere schuldeisers hebben gedaan, waardoor de vordering thans zou zijn vereffend, maar u heeft daar – om welke duistere redenen dan ook – niet voor gekozen. 

Ik ben bezig met een aanvraag voor schuldhulpverlening en zal uw vordering daarin laten opnemen, losstaande van het feit dat ik mij tegen de vordering verzet.

Hoogachtend,

Jaap van der Wijk

6 reacties leave one →
  1. oktober 24, 2011 5:14 pm

    Breek me de bek niet open Jaap, ik kan je ook staaltjes vertellen.
    Maar ik kan me voorstellen dat je doodmoe wordt van de Nederlandse bureaucratie.

    Sterkte in de strijd,

    Ceesgegroetje

    • oktober 24, 2011 5:25 pm

      Thanx, Cees.

      Ach, ik kan me zo’n ambtenaar wel voorstellen. Die denkt: “Ik zit hier niet om begrip voor mensen te hebben, om logisch na te denken. Ik word hier betaald om de wet toe te passen. Ik heb die wet niet gemaakt. Als mensen moeite met die wet hebben, dan zijn er manieren om de wet te veranderen. Ze gaan hun gang maar. Ik zit mijn tijd wel uit. Is het nu nog geen koffiepauze? Kolere, wat duurt zo’n dag lang.”

      Oh nee, tuurlijk niet. Het CJIB zit in Friesland. Dus misschien denkt de ambtenaar wel: “Dat kist do no wol seize, makker, mar fjorloppig hest do fjour jier in Frankriek seet’n en ik net.”

  2. november 4, 2011 6:34 pm

    4 november vandaag, volgens mij ben jij jarig en word je 60, klopt dat? ik weet het niet helemaal zeker, maar als het wel zo is, van harte, hoop dat je er een mooie dag van weet te maken!

    groet
    Hanneke

    • november 4, 2011 7:12 pm

      Hoi Mo, het was gisteren.🙂 Ik heb een leuke dag gehad, lekker gegeten met vrienden en daarna naar de bios (Heineken ontvoering).

      Groetjes,

      Jaap

      P.S. Gisteren eindelijk ook alle benodigde documenten bijeen, zodat ik formeel de aanvraag voor schuldhulpverlening kon indienen. En nu maar afwachten.

  3. november 4, 2011 10:08 pm

    enniewee, ik heb er aan gedacht! fijn dat je het leuk gehad hebt; succes met de schuldhulp.

Geef een reactie

