Skip to content

Ivo Opstelten moet aan de hoogste boom worden opgehangen

december 15, 2011

en hij mag nooit weer een politieke of ambtelijke functie bekleden, nog niet op het laagste niveau.

De man is politiek verantwoordelijk voor het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Eerder al heb ik getracht mijn situatie duidelijk te maken in een brief aan minister Opstelten. Daar maakte hij zich met een Jantje van Leiden van af.

Vervolgens richtte ik mij wederom op het CJIB, in de hoop daar enig begrip voor mijn situatie te vinden. Hoe naief van mij. Lees hier de correspondentie.

Ook dit mocht – uiteraard – niet baten. Ik werd boos en schreef het artikel “Eigen schuld, dikke bulthulpverlening?” Dit artikel werd een hele dag lang, en vervolgens nog een paar keer, gelezen door iemand op het Ministerie van Justitie, maar verder gebeurde er niets.

Ik schreef een openhartige brief aan het CJIB waarin ik mijn ziel en zaligheid blootlegde en de noodzaak van het kunnen beschikken over mijn rijbewijs uitgebreid uiteen zette. Ik gaf de mogelijkheden aan waarop het CJIB het bedrag gemakkelijk kon innen en ik wees erop dat het bedrag is opgenomen in mijn aanvraag om schuldhulpverlening, zodat het slechts een kwestie van tijd is voordat de schuld is vereffend.

Ook dat mocht niet baten.

Dit is de onverbiddelijke reactie van het CJIB op mijn alleszins redelijk verzoek:

­”Geachte heer Van der Wijk,

Wij kunnen openstaande bedragen niet via automatische incasso innen.

In deze zaak is een aanschrijving inneming rijbewijs toegezonden. Zoals aangegeven in deze aanschrijving wordt het rijbewijs voor een periode van vier weken ingenomen door de officier van justitie te Leeuwarden met ingang van de op de aanschrijving gestelde datum. Het rijbewijs dient te worden toegezonden aan het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) te Leeuwarden. De periode van vier weken gaat in op het moment dat het rijbewijs is ontvangen. Vanaf de gestelde datum mag door betrokkene geen motorvoertuig worden bestuurd van de categorie of categorieën waarvoor het rijbewijs is afgegeven. De inneming van het rijbewijs heft de verplichting tot het betalen van de sanctie niet op. De toepassing van het dwangmiddel kan worden voorkomen dan wel opgeheven door het openstaande bedrag volledig te betalen.

Als u nog vragen hebt, neemt u dan gerust contact met ons op.

Hoogachtend,

namens de hoofddirecteur van het Centraal Justitieel Incassobureau,

L. Harmsma

Manager Centrale Productie Unit”

Mijn bek valt wederom open. Een Centraal Justitieel Incassobureau dat niet in staat is om – net als de belastingdienst – een bedrag eenvoudig te incasseren via loonbeslag, maar desalniettemin niet aarzelt om een rijbewijs in te nemen of het middel gijzeling toe te passen. Een Centraal Justitieel Incassobureau dat niet een paar weken kan wachten totdat de schuldhulpverlening geregeld is. (N.B. de sanctie is in 2009 opgelegd, dus die paar weken maken ook niet veel meer uit.)

We leven in 2011. Toch gaan mijn gedachten uit naar de Tweede Wereldoorlog, naar de SS en de Gestapo, naar Befehl ist Befehl. De “overtreding” waarom het gaat is het in 2009 ontbreken van een geldige APK van een auto die in 2007 uit Nederland is vertrokken, nadien niet is teruggekeerd, en in 2007 in Frankrijk is gesloopt. Ik kan die overtreding dus gewoon niet hebben begaan.

Ook gaan mijn gedachten zeer sterk uit naar Kafka. Mij wordt een sanctie opgelegd voor een overtreding die ik niet kan hebben begaan. Omdat ik de sanctie niet kan betalen (ik kan het wel, maar het CJIB beschikt niet over de middelen om te incasseren – middelen die de belasting wel heeft), gebruikt men methoden die leiden tot criminalisering. Want als ik mijn rijbewijs moet inleveren en ik kom in een noodsituatie waarin ik mij per se per auto moet verplaatsen, dan pleeg ik pas echt en voor het eerst een strafbaar feit, daartoe gedwongen door het CJIB.     

Ivo Opstelten is als minister van justitie verantwoordelijk voor het beleid van het CJIB, het meest starre, gereformeerde en meedogenloze instituut van Nederland. Hij is op de hoogte van mijn situatie. En toch laat hij dit allemaal gebeuren. Ik hoop dat iemand ‘m eerdaags verzuipt in het smerigste deel van de Oude Gracht in Utrecht.

UPDATE 16 december 2011:

Vanochtend heeft mevrouw A. van de gemeente Z. een fax gestuurd naar het CJIB, waarin zij aangeeft dat de vordering van het CJIB deel uitmaakt van de bedragen die in het schuldhulpverleningstraject zijn opgenomen. M.a.w.: betaling van de vordering zal op zo kort mogelijke termijn geschieden. Nu maar weer afwachten of het CJIB daar mee akkoord gaat.

No comments yet

Geef een reactie

