Skip to content

Herhaald verzoek om kwijtschelding

mei 9, 2012
Herhaald verzoek om kwijtschelding
9 mei 2012
L.S.,
In uw brief van 26 april 2012 heeft de gemeente mijn beroepschrift afwijzing kwijtscheldingsverzoek ongegrond verklaard, uitstluitend en alleen op basis van art. 26.2.17 van de leidraad invordering 2008.
Als sprake is van een belastingschuldige ten aanzien van wie de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen van toepassing is verklaard, en die belastingschuldige verzoekt om kwijtschelding van nadien opgekomen belastingschulden die niet zijn aan te merken als boedelschuld, dan wordt het verzoek behandeld overeenkomstig het bestaande beleid. Dit betekent dus onder meer dat bij de berekening van de betalingscapaciteit op het inkomen van de belastingschuldige niet in mindering wordt gebracht dat deel van het inkomen dat onder beheer van de bewindvoerder naar de boedel gaat. Verder wordt opgemerkt dat de middelen die de boedel vormen en onder beheer van de bewindvoerder berusten, niet beschouwd worden als vermogen in de zin van artikel 12 van de regeling.”
Het punt is, en ik heb dit in mijn eerdere correspondentie en in het mondelijk contact met een ambtenaar van de gemeente duidelijk aangegeven, dat ik weliswaar contact heb met de gemeente en de Gemeentelijke Kredietbank, en dat ik mijn aanvraag voor schuldhulpverlening al zo’n zeven maanden geleden heb ingediend, maar dat dit er nog steeds niet toe heeft geleid dat de WSNP van toepassing is verklaard.
Zoals ik eerder heb aangegeven: het zou voor u zo gemakkelijk zijn om even het kantoor van mevr. A. binnen te lopen en te informeren naar de (trage) voortgang van dit proces, maar kennelijk is deze stap voor de ambtenaar een brug te ver.
Effectief betekent dit, zoals ik eerder uitvoerig heb vermeld, dat ik sinds begin 2007 (al ruim vijf jaar) moet rondkomen van de beslagvrije voet. Ik heb geen recht op toeslagen en zelfs mijn vakantiegeld valt onder het beslag. Ergo: ik moet al sinds 2007 rondkomen van een bedrag dat € 212,88 per maand lager is dan het toepasbaar normbedrag voor de noodzakelijke bestaanskosten.
De gemeente heeft in eerste instantie mijn kwijtscheldingsverzoek op oneigenlijke gronden afgewezen, omdat men er in de berekening van mijn draagkracht ten onrechte van uit ging dat ik mijn volledige WAO-uitkering ontvang.
Naar aanleiding van mijn beroepschrift tegen deze afwijzing heeft de gemeente vervolgens ten onrechte dit beroepschrift ongegrond verklaard, omdat ik formeel nog niet onder de WSNP val en het na zeven maanden nog steeds de vraag is of en wanneer dit wel het geval zal zijn.
Op basis van bovenstaande argumenten dien ik bij deze mijn herhaald verzoek om kwijtschelding in, waarbij ik u nadrukkelijk wijs op art. 26.4.2. van de leidraad invordering 2008: “De ontvanger merkt een herhaald verzoek om kwijtschelding aan als een beroepschrift dat gericht is aan de directeur. Als de ontvanger zelf aanleiding ziet om een gunstigere beslissing te nemen dan in zijn eerdere beschikking, handelt hij het herhaalde verzoek zelf af. De ontvanger behandelt een herhaald verzoek om kwijtschelding als een eerste verzoek als het verzoek is afgewezen als gevolg van een duidelijke, ambtelijke fout. In deze gevallen kan de belastingschuldige na de beslissing van de ontvanger een beroepschrift indienen bij de directeur.”
U begrijpt dat ik uw brief van 26 april 2012 alsmede deze reactie daarop zal toevoegen aan het dossier voor de Nationale Ombudsman. 
Met vriendelijke groet,
Jaap van der Wijk
One Comment leave one →
  1. mei 9, 2012 12:53 pm

    “Waar zijn ze gebleven, die meegaande, gehoorzame, onmondige burgers?” zal de ambtenaar verzuchten…

Geef een reactie

