Skip to content

SNS Bank werkt niet mee aan schuldhulpverlening

juni 21, 2012

Bijna was het zover dat mijn schuldhulptraject op de rails stond. Alle schuldeisers waren akkoord met de voorstellen van de Kredietbank. Het wachten was alleen nog op de SNS bank, die alle tijd nam omdat zij momenteel als enige profiteert van de beslaglegging op mijn uitkering. Ik vermoedde dat de SNS bank nog even mijn vakantiegeld wilde inpikken en mijn uitkering van de maand mei, en dat men daarna ook akkoord zou gaan met het voorstel van de Kredietbank. Dat bleek echter niet het geval te zijn.

Om extra tijd te rekken had de SNS bank het voorstel van de Kredietbank in eerste instantie afgewezen, om vervolgens de Kredietbank te benaderen met een verzoek tot heroverweging. Na weer een maand te hebben gewacht heeft de SNS bank thans desondanks besloten het voorstel van de Kredietbank af te wijzen. Dit houdt in dat het minnelijk traject is mislukt.

Dit betekent dat ik thans een beroep moet doen op de Wet Schuldhulpverlening Natuurlijke Personen (WSNP). De Kredietbank moet een verklaring voor mij opstellen, die naar de Gemeente wordt gezonden. Vervolgens krijg ik van de Gemeente een verzoek om de WSNP stukken te ondertekenen en de verklaring in te leveren bij de rechtbank. Op basis daarvan word ik uitgenodigd om ter zitting te verschijnen. De wachttijd voor de zitting varieert van twee tot vier maanden na inlevering van de stukken. De rechter zal zich vervolgens uitspreken over de zaak.

De SNS bank en het ‘minnelijk traject’: gaan die twee wel samen? 

Niet in mijn geval, dat staat vast. Mijn schuld bij de SNS bank is ontstaan in 2000, toen mijn vrouw en ik een woning kochten. De hypotheekrente was niet al te hoog en we konden ons het huis veroorloven omdat we tweeverdieners waren. Maar in 2005 gingen mijn vrouw en ik uit elkaar en viel de helft van het gezamenlijk inkomen weg. (Ik bleef in het huis wonen omdat daar ruimte was voor mijn honden.) Tot overmaat van ramp werd in 2006 de hypotheekrente drastisch verhoogd, waardoor ik in betalingsproblemen kwam.

Ik probeerde tot een oplossing van de betalingsproblemen te komen door middel van een reddingsplan, dat ik voorlegde aan de schuldeisers, waaronder de SNS bank. Hoewel de rechtbank oordeelde dat mijn reddingsplan reëel was en een kans verdiende, wilde de SNS bank hier niets van weten.

In 2007 kreeg ik bezoek van een manager van de SNS bank. Ik wees nogmaals op mijn reddingsplan, en ook zij wees dit plan af  zonder er naar te hebben gekeken. Ik was ten einde raad. Ik zei: “Luister mevrouw, ik kan u nu alle achterstand betalen, maar kunt u mij dan garanderen dat de onteigeningsprocedure wordt stopgezet?”

Dat kon de manager van de SNS bank niet. Toen ik haar vroeg waarom de SNS bank deze koude, harteloze positie innam, vertelde zij mij dat de SNS bank af wilde van alle oudere cliënten met een onregelmatig inkomen en alleen nog in zee wilde gaan met jonge tweeverdieners met een vast inkomen, het liefst zonder kinderen.

Deze afwijzing van mijn reikende hand leidde ertoe dat ik binnen een maand naar Frankrijk vluchtte. Ik zag geen toekomst meer in Nederland en gebruikte het geld dat ik anders aan de SNS bank zou hebben betaald als borgsom voor een klein huurappartement in Frankrijk.

In 2011 keerde ik naar Nederland terug om mijn financiële problemen op te lossen en een beroep te doen op de schuldhulpverlening. Inmiddels loopt de procedure al ruim tien maanden, en nog steeds is er niets geregeld. Het kan nog vele maanden duren voordat er een uitspraak van de rechter ligt en het aftellen van de drie jaar kan beginnen.

Dit alles omdat de SNS bank weigert om mee te werken aan de schuldhulpverlening.

No comments yet

Geef een reactie

