Skip to content

Van bewindvoerder aan saniet

november 17, 2013

bewindvoerder

Mijn postbode oordeelt niet. Dertien maanden lang heeft hij bij mij brieven bezorgd met het stempel “VAN BEWINDVOERDER AAN SANIET”, maar hij bleef mij vriendelijk groeten. Zelfs in zijn vrije tijd, wanneer hij boodschappen deed bij de supermarkt, heb ik hem er nooit op kunnen betrappen dat hij een snaakse blik in mijn boodschappenkarretje wierp om te zien wat iemand in de schulphulpverlening zich zoal (niet) kan permitteren.
Alhoewel… toen ik laatst in de splinternieuwe Audi van een kennis kwam aanrijden, zag ik hem wel even bedenkelijk kijken.

Helaas heeft niet iedereen in de schuldhulpverlening zo’n integere en niet-oordelende postbode als ik. Daarom is de postblokkade voor veel mensen in de schuldhulpverlening onnodig kwetsend en stigmatiserend. Op de foto hierboven ziet u hoe een stempel van de bewindvoerder eruit ziet. Volgens mij is zo’n stempel niet nodig. Er zijn andere, betere manieren om de postblokkade uit te voeren.

De postblokkade
“Op uw adres is een postblokkade ingesteld. Dit betekent, dat TNT Post al uw post doorstuurt naar de bewindvoerder. De post wordt door de bewindvoerder geopend om na te gaan of er zaken in staan die van belang zijn voor het verloop van de regeling. De post wordt verzameld en één keer per week, meestal op maandag, aan u doorgestuurd. U krijgt uw post dus aanzienlijk vertraagd aan. Als de bewindvoerder constateert dat u afspraken dreigt te missen wordt de post eerder doorgestuurd, of u krijgt een telefoontje. Het is daarom dan ook belangrijk dat uw (laatste) telefoonnummer en email adres bij de bewindvoerder bekend zijn.
Op de aan u doorgestuurde post staat de mededeling: “van bewindvoerder aan saniet”, voorzien van de handtekening van uw bewindvoerder. Dit is nodig opdat de postbode weet dat déze post wèl bij u thuis mag worden bezorgd. Indien u via Stadspost, SelektMail, of rechtstreeks via uw werkgever (bijv. salarisspecificaties) post ontvangt die van belang is voor de schuldsanering,  dan moet u ook hiervan een kopie maken en deze opsturen naar uw bewindvoerder. TPG Post hoort te selecteren op naam en voorletters, waardoor post voor huisgenoten die niet in de WSNP zitten, wel direct aan hen op het huisadres bezorgd wordt. Dit gaat helaas niet altijd goed, waardoor ook hun post soms eerst naar de bewindvoerder gestuurd en mogelijk zelfs geopend wordt. Uw bewindvoerder kan dat helaas niet altijd voorkomen.
De postblokkade duurt minimaal 13 maanden en kan door de bewindvoerder worden verlengd, voor zolang deze dit nodig acht. Na het opheffen van de postblokkade kan deze eventueel ook weer worden ingesteld, als blijkt dat de schuldsanering niet naar behoren verloopt.”

De dertien maanden zijn voorbij
Het gebeurde vanzelf, ik kreeg er geen bericht van. Gisteren bezorgde de postbode mijn eerste “normale” brief sinds dertien maanden. Toevallig was het mijn nieuwe polis van de zorgverzekering, met goed bericht: het eigen risico is verhoogd van € 350,- naar € 360,-, maar het maandbedrag is met € 10,- verlaagd.

Dit was in elk geval weer een mijlpaal(tje). Nog 23 maanden te gaan.

No comments yet

Geef een reactie

