Skip to content

De ellende begint opnieuw. VGZ Creditmanagement probeert het nog eens…

oktober 17, 2015

vgz1

Ik ontving vandaag van de VGZ-Creditmanagement afdeling een “herinnering” om een bedrag van € 1260,37 te betalen. (Uw kenmerk CD0051). Het betreft premie van 1-05-2007 t/m 30-06-2008, plus kosten.
Op mijn beurt herinner ik u eraan dat ik in 2007 uit Nederland ben vertrokken en in Nice (Frankrijk) ben gaan wonen. In 2011 ben ik naar Nederland teruggekeerd om een beroep te doen op de schuldhulpverlening. In die periode is door de afdeling Sociale Dienst van de Gemeente Westvoorne contact met u opgenomen om het bedrag van de vordering te verifieren en u erop te wijzen dat ik in de schuldsanering zat.

Op 10 oktober 2012 werd ik door de Rechtbank Rotterdam toegelaten tot de wettelijke schuldsanering. In de bijlage is te zien dat het door u gevorderde bedrag daarin is opgenomen. Op 6 oktober 2015 heeft de Rechtbank Rotterdam mij de schone lei verstrekt, waardoor ik schuldenvrij ben. Ook heeft de Rechtbank Rotterdam een verificatievergadering bepaald op 10 november 2015, waarin de verdeling zal plaatsvinden. U kunt dus na die datum een bedrag verwachten van mijn bewindvoerder ter finale kwijting.
Door onzorgvuldigheid, onwetendheid en ondeskundigheid uwerzijds word ik thans weer belaagd met aanmaningen. Daarover beklaag ik mij. Drie jaar lang ben ik met rust gelaten en ik ben al vier jaar lang zonder enige betalingsachterstand verzekerd bij Zekur, dus in feite moet u mij gewoon met rust laten. Wanneer u zich beklaagt over de afhandeling van de schuldsanering, moet u niet bij mij zijn, maar bij de Rechter-Commissaris. Mocht u daar niet van op de hoogte zijn, dan hoort u niet werkzaam te zijn op de afdeling Creditmanagement.
Om te voorkomen dat er over acht jaar opnieuw een dom strebertje met oogkleppen op op het idee komt deze vervallen vordering van mij te vorderen, verzoek ik u deze vordering permanent uit uw systeem te verwijderen en mij daarvan een schriftelijke bevestiging te doen toekomen.

Jaap van der Wijk

UPDATE 19 oktober 2015
Deze email kreeg ik vanochtend van VGZ:

Beste Jaap,

Bedank voor je e-mail. Je geeft aan dat je het niet eens bent met de betalingsherinnering die je van ons hebt ontvangen. In deze e-mail lees je onze reactie.

Via jouw bewindvoerder hebben wij op 16 oktober vernomen dat de verificatievergadering m.b.t. de WSNP zal plaatsvinden op 10 november 2015. Helaas is er op 16 oktober 2015 automatisch een betalingsherinnering naar jou verstuurd omdat de blokkade op de aanmaningen was verlopen. Namens VGZ bied ik je hiervoor onze excuses aan. Je kunt de betalingsherinnering die je van ons ontvangen hebt als niet verzonden beschouwen. We hebben een nieuwe blokkade op jouw polis geplaatst zodat je geen nieuwe betalingsherinneringen meer van ons ontvangt met betrekking tot deze oude betalingsachterstand.

Ik ga ervan uit dat ik je voldoende heb geïnformeerd, als je verder nog vragen hebt dan horen we het graag.

Met vriendelijke groet,
Tjeerd

Mijn antwoord hierop luidt als volgt:

Beste Tjeerd,

Ik maak mij vooral zorgen om de volgende zin: “Helaas is er op 16 oktober 2015 automatisch een betalingsherinnering naar jou verstuurd omdat de blokkade op de aanmaningen was verlopen.” Met name het woord “automatisch” stoort mij. Mensen die het schuldsaneringstraject met goed gevolg hebben doorlopen en van de Rechtbank de schone lei hebben ontvangen behoren niet automatisch betalingsherinneringen te ontvangen omdat de blokkade op de aanmaningen is verlopen. Kennelijk is het bij VGZ een automatisme om ervan uit te gaan dat het verlopen van blokkades op aanmaningen uitsluitend het gevolg kan zijn van een voortijdig gestopt schuldsaneringstraject. Dat dit niet juist is, blijkt uit mijn geval.
Ik hoop dat VGZ bereid is dit automatisme uit het systeem te halen.

Jaap van der Wijk

UPDATE 2, 19 september 2015

Vanmiddag kreeg ik dit mailtje van Peet van de Griendt van de afdeling klantenservice van VGZ:

Geachte heer/mevrouw Van der Wijk, 

Hartelijk dank voor uw e-mail waarin u een vraag stelt over een rekening. Graag geef ik u mijn reactie.

In uw e-mail vermeldt u niet uw volledige klantgegevens. Om uw vraag te beantwoorden ontvang ik graag de volgende gegevens van u:

  • uw Burgerservicenummer (BSN);
  • uw klantnummer;
  • uw postcode en huisnummer;
  • uw geboortedatum.

Na ontvangst van deze gegevens neem ik uw vraag opnieuw in behandeling.

(…)

Tot slot wens ik u een prettige dag.

Met vriendelijke groet,

VGZ

Peet van de Griendt
Afdeling Klantenservice  

Ik heb daar het volgende op geantwoord:

Geachte heer/mevrouw Van de Griendt,

Hartelijk dank voor uw snel, effectief en doortastend optreden. Wanneer u de (kleine) moeite had genomen om de link naar mijn blog aan te clicken, had u direct kunnen constateren dat uw collega’s van Webcare VGZ gisteren al hebben gereageerd (jawel, op zondag) en het probleem vanochtend adequaat hebben aangepakt, waardoor het probleem inmiddels al een halve dag is opgelost.

Hopend dat ik uw middagdutje niet heb verstoord, verblijf ik bla bla (u kent het wel),

Jaap van der Wijk

4 reacties leave one →
  1. oktober 17, 2015 6:49 pm

    Zo, dat zullen ze toch wel kunnen begrijpen. denk ik. Anders moeten een intelligente, integere hoger geplaatste om hulp en uitleg vragen…🙂 Of een minister, of…

    • oktober 17, 2015 8:52 pm

      VGZ Creditmanagement is een organisatie met maandelijks honderden vacatures en honderden ontslagen. Niet omdat ze niet klantvriendelijk zijn, maar omdat ze niet genoeg geld binnen slepen. Die sukkeltjes moeten dus wel heel creatief zijn willen ze hun baantje niet kwijtraken.

  2. oktober 18, 2015 11:38 am

    Beste Jaap,

    Ik begrijp dat je een klacht hebt over VGZ. Graag ontvangen wij je klacht via webcare@vgz.nl o.v.v. je klantnummer en telefoonnummer. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op om te kijken of we tot een oplossing kunnen komen met elkaar.

    Met vriendelijke groet,
    Madeleine

    Medewerker Webcare
    Zorgverzekeraar VGZ

Geef een reactie

